Inramning i Stockholm - Vi ramar in din drömtavla

Hos oss får du råd och förslag som är kreativa och konstnärliga. Inramningen ska ge rättvisa åt det som du ramar in men det ska också passa dig som person. Vi älskar utmaningar! En inramning kan göra ett vardags föremål till ett spännande inredningsdetalj! Kort o gott, vi ramar allt från litografier till, ja vad du vill. Som kund har du hundratals ramlister och passepartouter att välja och vraka ibland.

Så oavsett om du letar efter något traditionellt eller vill sväva ut ibland färger och former så står vi redo för att möta dina behov. Unna dig lyxen av att dina bilder ramas in med stil. Hos oss får du hjälp med alla typer av inramningar. Man kan rama in det mesta och på många olika sätt. Färg och form är viktigt och det är bara fantasin som sätter gränser! Arbetet med ramar är ett genuint hantverk från början till slut.

Ramar Stockholm

VI RamaR in dina tavlor med passion

Var god ange ditt namn.
Var god ange ett giltigt telefonnummer.
Var god ange ett meddelande.

Att utföra kvalitativa inramningar är en konst för sig

När man genomför en inramning ska man alltid utgå från motivet som skall ramas in. För att inramningen skall hålla en längre tid krävs engagemang, erfarenhet samt rätt material.

Vad menas med åldersbeständigt papper när man ska rama in en tavla?
Syrafritt papper och kartong krävs för att inte motivet skall bli missfärgat, med detta innebär neutralt eller att materialet har aningen basiskt PH-värde. Detta gäller allt papper i ramen! Det vi uteslutande använder oss av är Micropapp museikartong som bankpapper när vi ramar in tavlor. Kom förbi och titta på våra inramade tavlor.

Passepartouten
Meningen med en passepartout, utöver de estetiska aspekterna, är att undvika att själva motivet för inramningen kommer i kontakt med glaset. Passepartouten ska alltid vara syrafritt när man ramar in tavlor! Annars kan motivet missfärgas och så att färgen i passepartouten håller sig. Passepartouter finns i flertalet olika färger och många olika kvaliteter, vi använder bara godkända kartonger av högsta kvalitet.

Tavelglas
Har man valt ett tavelglas av hög kvalitet så kommer denna att skydda motivet för inramningen mycket bra! Vidare finns det finns även specialglas som är framtagna för att skydda mot UV-strålning som är bra när man ska rama in en tavla. Det finns även glas som minimerar ljusreflexer och upprätthåller skärpan och detaljerna i det utvalda motivet, vilket äldre reflexfria glas inte klarar av.

Det vi uteslutande använder oss utav är floatglas till våra inramningar i Stockholm. Specialglaset vi använder är Art Glas. Ett mycket renare glas som är märkbart bättre på att återge detaljer och färger på ett helt otroligt sätt när man ramar in tavlor. Glaset är antireflexbehandlat, i vissa vinklar syns inte glaset alls. det har ett UV-skydd på 70%.

Vi vet att i framtiden kommer inramningar endast att ske med Art Glas. Vill man hänga sitt inramade motiv i extremt förhållande gällande direkt solljus eller liknande finns det glas med extra solskydd.

Vi förseglar alltid ordentligt när vi ramat in din tavla!
Det är av högsta vikt att inramningen faktiskt förseglas på korrekt sätt så att det blir helt lufttätt. Detta gör vi på Frameland med en speciell tape som håller inramningen helt och hållet tät. Detta gör vi för att förhindra att det inte ska tränga in damm in i inramningen. Kom förbi vår ateljé i centrala Stockholm, vi ramar in dina tavlor med känsla och passion.

Inramad tavla i Stockholm

KONTAKTA OSS

Var god ange ditt namn.
Var god ange ett giltigt telefonnummer.
Var god ange ett meddelande.

Vi ramar in dina tavlor med passion

Vi tillverkar måttbeställda ramar och du kan välja ur ett brett sortiment av trä- och aluminiumlist. Har du särskilda önskemål eller speciella föremål som kräver en inramning utöver det vanliga antar vi med glädje utmaningen. I ramverkstan tillverkas såväl enkla som exklusiva inramningar utan avkall på kvalitén, noggrannhet och hantverk.

Materialen vi använder är av hög kvalitet för en åldersbeständig inramning. Inramning av konst, fotografier och föremål.
Konst på duk, canvas som oljemålningar, akryl samt fotoutskrifter. Konst på papper som akvarellmålningar, pastell-, blyerts-, krita-, och kolteckningar, litografier, träsnitt, fotografier, affischer, posters, plancher och datautskrifter. Montering och inramning av textilier och broderier. Tillverkning av spegelramar Reparationer och renoveringar, byte av missfärgade kartonger till syrafria dito och trasigt glas.

En bild från vårt stora konstarkiv som vi kan skapa nya inramningar till

Häng upp inramningen!

När vi ramat in tavlor ska alla inramningar hängas upp med ståltråd. Plastad ståltråd är ett bra val för att undvika missfärgning av väggen. Det finns även olika typer av fästen för den plastade eller såväl den vanliga ståltråden, dimensionerade i förhållande till inramningens vikt.

Vi kan allt om inramningar! Så kontakta oss via mail eller via telefon när du ska rama in tavlor alternativt att ni kikar in i vår atteljé i Stockholm för att prata mer om just din inramning! Vi bjuder på kaffe!

SÄLJER NI POSTERS I VASASTAN?

Ja, det gör vi. Vi finns på Barnhusgatan i Vasastan.

HUR RAMAR MAN IN EN OLJEMÅLNING?

Det beror på vilken tavelram du har, vi bistår gärna med att rama in din oljemålning.

HUR VÄLJER MAN RAM TILL TAVLA?

Det viktigaste är att du väljer en tavelram vars mått är anpassade efter det du ska rama in.

Vanliga frågor och svar

Här hittar du svar på vanligt förekommande frågor