Världsdramatiken runt

GöteborgsOperans Skövdescen

Världsdramatiken runt – 90 minuters dramatisk kanon
Paula Ternström, Riksteatern
”Vi har tagit oss friheten att göra vårt eget urval bland de klassiska texterna baserat på maktstrukturer mellan man och kvinna. Vårt urval spelas över hela världen och är texter av Shakespeare, Moliére, Strindberg, Ibsen, Tjechov m. fl.”

Vissa verk inom kulturhistorien har kommit att spela en mer avgörande roll än andra. Det är verk som har påverkat sin samtid eller eftervärlden på ett sådant sätt att de levt kvar i det kollektiva minnet. Dessa verk blir nycklar till förståelsen av både den tid de tillkom i och den eftervärld de kom att påverka. Själva basen, brödfödan finns i de klassiska texterna - tack vare dem blir det kanske lite lättare att förstå denna egendomliga varelse människan! För att förstå och utstå vår modernistiska tid måste man ta avstamp i klassikerna och kanske är det så att det är lika viktigt som att kunna räkna och skriva? Vi måste ha en historia - annars går vi under!

Paula Ternström har drivit en egen teater, Odenteatern 2004 - 2009 och producerat bl a föreställningarna Matdesperat, Fri att flyga, Höstsonaten, Julen är Stulen, Hur mår du Sverige? Mordet på Moulin Rouge, Donna Juanna, Superkvinnan mm. Hon föreläser i Retorik och kroppsspråk, leder skådespelarsamtal samt arrangerar seminarier och event. Nu gästar hon Skövde med sin senaste föreställning: Världsdramatiken runt – 90 minuters dramatisk kanon.

Regi: Michael Riise
Kostym: Peter Englund Epic Production
I rollerna: Paula Ternström och Thomas Hedengran

Fakta

Plats: GöteborgsOperans Skövdescen Speldag: Lördag 30 mars kl 15.00 Speltid ca 1 timme 30 min inkl paus. Biljetter: 180 kr, anmälan till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Världsdramatiken runt
Go Skövdescenen