Väckarklocka, jubileumsversionen

Stadsteatern, Skövde Kulturhus

Riksteatern
Fira och gråt en tår. Kvinnlig rösträtt fyller 100 år

Den kvinnliga rösträtten firar nästa år 100-årsjubileum. Det hyllar Riksteatern med föreställningen Väckarklocka, jubileumsversionen. Rösträttskämpen Elin Wägner kommer på besök från det tidiga 1900-talet till dagens Sverige. Hon kommer för att fira 100-årsjubileet av den kvinnliga rösträtten och för att höra vilka frågor som engagerar oss idag. Det blir en munter men samtidigt sorgesam historia.

1941 sitter rösträttskämpen Elin Wägner, mitt under brinnande världskrig, och skriver boken Väckarklocka. Hon är arg över att rösträtten inte har använts bättre och att inte mer har hänt. I föreställningen kommer Elins röst att kliva fram ur Väckarklocka för att tillsammans med publiken mötas kring Sveriges och världens nutida ringsignaler, det som får oss att reagera och engagera oss idag. I föreställningen Väckarklocka, jubileumsversionen ger sig vår Elin ut i Sverige med sin väckarklocka, sina näsdukar, tårtor och ballonger på jakt efter de frågeställningar som väcker oss i dag. Det blir en historia där vi firar och uppmärksammar vårt storslagna 100-årsjubileum.

Elin Wägner var författare, rösträttskämpe och engagerad i freds- och miljöfrågor. Hon är en av de elva kvinnor som suttit som ledamot i Svenska Akademien sedan dess instiftande 1786. Hennes bok Väckarklocka från 1941 var en stridsskrift, men i den formulerade hon också en längtan om en annan framtid. Föreställningen tar avstamp i hennes roman men bygger på nutida berättelser från hela Sverige.

Väckarklocka, jubileumsversionen är en del av Riksteaterns långsiktiga satsning Demokratins gränser.

Skriven av Katarina Bonnevier och Gunilla Edemo
Regi: Maria Löfgren
Medverkande: Anna Sise, Henrietta Wallberg, Marika Holmström och Maryam Nikandish

Fakta

Plats: Stadsteatern, Skövde Kulturhus. Speldag: Fre 8 feb kl 19.00. Speltid: Ca 2 tim 30 min inkl paus. Biljetter: Smart: Vuxen 230:-, Ungdom 100:-. Medlem: Vuxen 270:-, Ungdom 140:-. Ordinarie: Vuxen 300:-, Ungdom 170:-.

Väckarklocka, jubileumsversionen
Skövde Stadsteater, Skövde Kulturhus